Arota Webdesign

Hoe maak je goede content voor op je website?

ContentIedereen die een beetje thuis is in de wereld van internet weet het. Zelfs oma die zo nu en dan eens op het wereldwijde web surft kan het beamen.

Het is dé uitsmijter van SEO-guru’s: Content = KING.

Natuurlijk weten wij dat bij Arota. Maar hoe schrijf je écht goede content? Want matige content = niét KING. Daarom een aantal tips waarmee je écht goede content kunt schrijven.

Huidkruipen
Voordat je aan de slag gaat verplaats je jezelf in de lezer. Sterker: je wórdt de lezer. Bedenk waar de lezer zich mee bezig houdt, en welke vraag hij heeft als ze je pagina bezoeken. Hoe voelt hij zicht? Waar komt hij vaak? Wat vindt hij grappig? Kijkt hij sitcoms, of leest hij de krant? Alles wat je schrijft moet in zoveel mogelijk opzichten aansluiten op de beleveniswereld van de lezer.

Dat klinkt logisch. Maar in de praktijk blijkt dat over de meeste content nauwelijks is nagedacht. Die content triggert je niet om iets aan te nemen, te leren of te doen.

Zeg ‘nee’ tegen losse flodders
Alle content (dus niet alleen plain text, ook plaatjes) moet onderdeel zijn van een contentstrategie. Losse flodders werken niet. Zelfs goede losse flodders werken niet. Alle content moet dezelfde sfeer ademen. Pas dan schiet je raak. Die sfeer is afgestemd op één overkoepelend strategisch doel. Wat wil je precies bereiken? Wat wil je dat de lezer doet? Hoe wil je dat de lezer zich voelt? Is het maken van een sale je doel? Hoe ga je de lezer die richting op schrijven? Allemaal zaken die je bedenkt voordat je vingers het klavier gaan beroeren.

Bij het bepalen van je content marketing strategie houd je rekening met Vier Heilige Factoren waaraan je tekst moet voldoen:

  1.     De tekst isafgestemd op gedrag
  2.     Het onderwerp is essentieel
  3.     De boodschap is strategisch
  4.     De inhoud is gericht op het einddoel


Bij elk van die 4 punten kun je jezelf een aantal vragen stellen. Die vragen helpen je bij het komen tot een efficiënte content marketing strategie. Heb je op alle 4 de punten een duidelijk doel gesteld? Dan kun je aan de slag.
 

Content Strategy1. Afgestemd op gedrag
Tot welke actie willen we de lezer bewegen? Hoe gaan we het gedrag van de lezer meten? Hoe gaan we de lezer richting een sale manoevreren?

Denk aan veel dierenleed-spotjes op TV. Het is de bedoeling dat de kijker een positief gevoel aan de beelden overhoudt. Een gevoel dat hem zal bewegen een donatie te doen. Dat is niet bepaald het geval met deze spotjes vol gruwelijke beelden. De kijker wordt misselijk en stoot in zijn haastige beweging richting de afstandsbediening z’n bakje borrelnootjes om. Een positieve boodschap levert meer op dan een negatieve.

2. Essentieel
Wat is voor de lezer werkelijk essentieel om te weten? Wat brengt de lezer op persoonlijk of professioneel vlak het meeste voordeel? Welke manier van presentatie levert de meeste impact? Welke aspecten moeten absoluut in de content worden opgenomen? Welke (social) media gaan we inzetten voor maximale aandacht?

Geef de lezer iets waar hij/zij echt iets mee kan. Wijs hem de tools waarmee het verschil kan worden gemaakt binnen zijn eigen werkveld. Geef hem die gouden tip. Openbaar je ‘secret sauce’. Overtuig door eenvoud, niet door complexiteit: gebruik maximaal 14 woorden per zin. 

3. Strategisch
Helpt deze content onze beoogde doelen te behalen? Past het bij de door ons gestelde bedrijfsstrategie?

Bedenk vooraf wat je met je content wil bereiken. Houd dit in gedachte tijdens het creëren van je content. Ga in de stoel van de toeschouwer zitten. Beoordeel dan zelf of je wordt aangezet de beoogde actie te ondernemen. Wilde je een sale maken? Ga dan na of de content je daar werkelijk toe beweegt. Denk hier over na als je je statistieken naslaat: wat is de vervolgstap van bezoekers die de content hebben gelezen?

4. Gericht
Hebben we ‘de lezer’ gedetailleerd genoeg geïdentificeerd? Begrijpen we werkelijk wat de lezer motiveert? Weten we wat op professioneel vlak de ‘rol’ van de lezer is? Begrijpen we hoe de lezer tegen ons product aankijkt?

Stel: je schrijft een blog voor middelbare scholieren. Bedenk dan dat je lezer in de pubertijd zit. Hij heeft geen rijbewijs, maar wel een OV chipkaart. Hij heeft weinig geld, maar wil wel in bezit zijn van de nieuwste gadgets. Zijn moeder heeft net twee nieuwe flesjes Clearasil voor hem gekocht. Hij kladdert zijn schoolboeken vol onzin en ontvangt eindelijk een berichtje van dat ene meisje. Of is het een meisje, en is het smsje van een jongen? Denk daar over na.
Aan de slag

Nadat je de content marketing strategie hebt bepaald, kom je in de volgende fase: het creëren van de content zelf. Dit is natuurlijk de moeilijkste fase, want goed schrijven is niet eenvoudig. Als je een groot schrijver bent, mooi. Als je dat niet in huis hebt, overweeg dan om dit te laten doen door een externe partij. Tegenwoordig worden meer en meer marketingactiviteiten ge-outsourced. Het is zeker niet gek om ervoor te kiezen dat ook te doen met je content. 

Het is de meest voorkomende fout die bedrijven maken bij het creëren van content: er zelf van overtuigd zijn een stukje masterpiece met een toefje crême de la crême te hebben geleverd, zonder het écht te weten. Als je zelf content creëert, laat er dan altijd meerdere mensen / partijen naar kijken. En dan het liefst elk met een ander perspectief. Beter nog: iemand die het profiel van je beoogde doelgroep matcht. Eigenlijk weet je alleen dan of je content goed wordt ontvangen. Vraag desnoods de schoonmaker voor advies. Meten is weten, altijd doen. Je kunt je content maar ‘getest’ hebben voordat je het publiceert.

Een beetje zelfreflectie
We nemen de proef op de som: voldoet dit artikel aan de Heilige Vier?

 

  1. De inhoud is afgestemd op het gewenste gedrag van onze bezoekers. We willen graag dat bezoekers vaker op onze website terugkomen, dat ze over ons gaan vertellen aan anderen en wie weet, een keer bij ons aankloppen als ze website met beheerpaneel nodig hebben.
  2. De inhoud is essentieel voor onze doelgroep, althans het deel van de doelgroep dat nog geen jarenlange ervaring heeft met het onderhouden van websites. We willen met ons blog juist die groep beter informeren.
  3. Deze content is van strategisch belang voor ons: we willen graag onze kennis met iedereen delen, en op die manier onze doelgroep overtuigen dat wij een puike partij zijn. Check.
  4. Dit artikel is gericht op de ondernemende lezer die niet zelf een specialist is op dit gebied, maar wel zelf hiermee aan de slag wil.